Czym jest segmentacja rynku – definicja oraz rodzaje

Segmentacja rynku to pewne narzędzie marketingowe. Korzystają z niego marketerzy, aby dotrzeć do odpowiedniej i celowej grupy odbiorców. Narzędzie to bardzo ułatwia personalizację kampanii. Wykorzystuje się je od ostatnich lat XX wieku. Mimo, że wydaje się proste i łatwe, to aby trafić z przekazem do właściwej grupy, trzeba je wykorzystać w odpowiedni sposób.
Czym dokładnie jest segmentacja rynku? Na czym polegają te działania? Jakie rodzaje wyróżniamy? Jak skutecznie dokonać segmentacji rynku? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Czym jest segmentacja rynku?
Najprościej rzecz ujmując segmentacja rynku to podział potencjalnych klientów na grupy, które charakteryzują się podobnymi cechami czy zainteresowaniami. Takie działanie umożliwia lepsze poznanie potrzeb klientów oraz polepszenie niektórych elementów oferty. Wszystko po to, by jak najbardziej spełniała ona wymagania i potrzeby klientów.
Segmentacja rynku to istotne narzędzie, które sprawdza się w wielu formach sprzedaży. Na przykład B2B czy B2C. Jego celem jest nie tylko zadowolenie klientów, ale również poprawa sytuacji finansowej firmy i lepsze efekty biznesowe.

Źródło: Pexels
Przykładem segmentacji może być chociażby wyodrębnienie grupy klientów, na których przedsiębiorstwo zarabia najwięcej. W przypadku tej grupy intensyfikuje się później różnego typu działania marketingowe. Segmentacja klientów znacznie ułatwia efektywne planowanie strategii oraz właściwe zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie.
Przyczyny tworzenia segmentów
- Przede wszystkim segmentacja umożliwia wybór rynku, na którym opłaca się prowadzić daną firmę. To ułatwia stworzenie strategii, która dotyczy samego produktu, jego dystrybucji czy promocji.
- Ułatwia przedsiębiorstwu korzystniej dopasować się do wymagań i potrzeb klientów.
- Znacznie łatwiej jest obserwować i analizować zmiany, jakie zachodzą na danym rynku oraz dostosowywać do nich firmę.
- Podział segmentów ułatwia komunikację pomiędzy przedsiębiorstwem a klientami.
- Taki podział umożliwia także dotarcie do tych klientów, których zainteresowania i preferencje zostały uwzględnione podczas tworzenia działań promocyjnych i marketingowych.
Kryteria segmentacji klientów na rynku
Segmentacja klientów zazwyczaj dokonywana jest na bazie różnych kryteriów, chociażby demograficznych czy społecznych. Te kryteria to:
- płeć,
- wiek,
- stan cywilny,
- wykształcenie,
- kryteria ekonomiczne,
- dochód oraz źródło utrzymania,
- narodowość,
- miejsce zamieszkania,
- styl życia oraz zainteresowania.
Skuteczna segmentacja rynku przynosi dzisiaj efekty jedynie wówczas, gdy weźmiemy pod uwagę zachowania klientów w Internecie. To właśnie ten czynnik w znacznym stopniu decyduje o ich preferencjach czy zwyczajach. Uwzględnia się więc takie elementy, jak rodzaj odwiedzanych witryn, najczęściej kupowane produkty czy średnia wartość koszyka. Otrzymanie informacji tego typów umożliwia sprzedawcom internetowym jeszcze lepiej dopasować ofertę do grup konsumentów.
Plusem handlu w e-commerce jest przede wszystkim to, że te segmenty rynkowe wyodrębnia się zdecydowanie łatwo. Oczywiście korzystając z nowoczesnych narzędzi. Po ich zainstalowaniu regularnie jesteśmy w stanie zbierać informacje o aktualnych i potencjalnych klientach.
Cechy segmentacji rynku
Podstawowe z nich to przede wszystkim:
- Dostępność. Niekiedy jednak tak nie jest i wynika to zwykle ze specyfiki kulturowej.
- Mierzalność. Chodzi o możliwość zebrania bazowych danych o cechach klientów, które odróżniają je od innych grup.
- Obszerność. Segment musi być na tyle obszerny, aby konieczne było zastosowanie w nim osobnej strategii marketingowej.
- Reaktywność. Grupy klientów powinny być wrażliwe na opracowane strategie marketingowe.
Jak skutecznie segmentować rynek?
Z pewnością to pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców i marketerów. Przede wszystkim należy wyróżnić trzy podstawowe kroki go segmentacji rynku. Są to:
- wskazanie potrzeb klienta,
- zidentyfikowanie segmentu,
- wybór najbardziej atrakcyjnego segmentu.
Jeśli chodzi o wskazanie potrzeb klientów, to w dzisiejszych czasach nie jest to zadanie trudne. Dzisiaj przecież wszyscy chcą szybciej, taniej, bliżej. Klienci potrzebują też spokoju, odpoczynku, ale i adrenaliny czy zmian. Podczas odpowiedzi na pytanie należy zadać sobie dodatkowe pytanie. W jaki sposób mogę połączyć klientów o podobnych zainteresowaniach i przede wszystkim potrzebach?

Źródło: Pexels
Z kolei, aby dokonać identyfikacji segmentu, odpowiedzmy sobie na pytanie: kto będzie najbardziej chętny do skorzystania z naszej usługi? Określamy kryteria, które wskazaliśmy powyżej.
Zawsze pamiętajmy o tym, że przecież dzisiaj niemal wszystkie działania zakupowe przeniosły się do Sieci. Warto więc zanalizować decyzje zakupowe klientów w social media, na forach czy na facebookowych grupach. Podczas analizy kryteriów podziału rynku na grupy, należy starać się znaleźć odpowiedź na pytania: który z segmentów będzie najbardziej podatny na komunikację naszej firmy? Dzięki któremu z nich osiągniemy większe zyski?
1 comment
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.
Calendar
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
To naprawdę ciekawy portal, cieszę się, że tu trafiłem.