Jak dokonać zmianę nazwy firmy – sprawdź, co warto o tym wiedzieć

Oczywistym jest, że dosłownie każda firma musi mieć swoją nazwę. Bez tego niemożliwe jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Nazwa ta musi spełniać określone warunki. Warto jednak wiedzieć, że nie musi być ona nadawana raz na zawsze. Możliwa jest bowiem jej zmiana.
Jak powinna wyglądać nazwa firmy? Jak dokonać zmianę? Kiedy zmiana jest konieczna? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Co powinna zawierać nazwa firmy?
Podstawowym składnikiem nazwy działalności gospodarczej jest oczywiście imię i nazwisko jej właściciela. Warto wiedzieć, że w przypadku spółki cywilnej, powinny być to dane każdego z właścicieli. To wszystko nie oznacza jednak, że nazwa firmy nie może zawierać żadnych innych dodatkowych składników. Może ona bowiem składać się również na przykład z pseudonimu czy jakiegoś hasła, które jest charakterystyczne dla danej firmy. Zazwyczaj jest ono też związane z profilem przedsiębiorstwa.
CEIDG oczywiście nie może ingerować w nazwę naszej działalności gospodarczej. Nie zmienia to jednak faktu, ustala pewne zasady, jakimi musimy kierować się podczas wyboru nazwy:
- powinna ona w jakimś sensie podpowiadać profil działalności,
- nie może wprowadzać odbiorcy w błąd,
- oczywiście nie może również zawierać obraźliwych ani wulgarnych słów.
W jakim sensie firma powinna podpowiadać profil swojej działalności? Podajmy bardzo skrajny przykład. Na przykład nazwanie sklepu z bielizną „J.N.Nowak” nie skończy się pozytywnym rozpatrzeniem wniosku. Tą nazwą wprowadzamy odbiorcę w błąd i nie odpowiada ona rodzajowi przedsiębiorstwa.
Oczywiście nazwa nie może zawierać również obraźliwych i wulgarnych słów, które uderzyłyby na przykład w jakąś grupę społeczną. CEIDG może oprócz tego wskazać na jeszcze inne nieprawidłowości w nazwie firmy i zobowiązać właściciela działalności gospodarczej do zmiany.

Źródło: Pexels
Kiedy konieczna jest zmiana nazwy firmy?
Zazwyczaj potrzeba zmiany nazwy przedsiębiorstwa zachodzi w momencie, gdy zmianie ulega również profil działalności. Dzieje się to również w przypadku zbyt słabych wyników sprzedażowych czy nieodpowiednich skojarzeń z nazwą.
Przyczyn, które skłaniają właścicieli do zmiany nazwy może być wiele. Najważniejsze, że tą nazwę rzeczywiście można zmienić, pamiętając oczywiście o zasadach, o których pisaliśmy wyżej. Nigdy jednak nie ma możliwości zlikwidowania z nazwy imienia i nazwiska właściciela działalności gospodarczej.
Nowa nazwa firmy
Według trendów, które obowiązują w dzisiejszych czasach, nazwy firm zazwyczaj są krótkie i zwięzłe. Oczywiście nie daje to żadnej gwarancji na lepszy zysk, ale z pewnością zwiększają szansę na zapamiętanie marki przez odbiorców. A to pośrednio wpływa już na osiąganie większych zarobków przez przedsiębiorstwo.
Według badań, największą popularność zyskują nazwy składające się z pięciu znaków. Przy takich nazwach łatwo można również stworzyć znak czy slogan. Zazwyczaj jednak nieco problemu sprawia znalezienie odpowiedniej domeny internetowej.
Jak zmienić nazwę firmy?
Na pewno gdy już podjęliśmy decyzję o zmianie nazwy firmy, zastanawiamy się, jak tego dokonać. Cała procedura z tym związana powinna mieć swój początek w złożeniu wniosku do urzędu gminy. Można zrobić to osobiście albo przez pocztę tradycyjną. Ta druga opcja jest idealna szczególnie dla tych osób, którym nie uśmiecha się stanie w kolejkach.
Zmiana firmy online jest jednak najbardziej wygodna. Bo tak też można zmienić nazwę przedsiębiorstwa. Wystarczy zalogować się na portalu CEIDG, korzystając z profilu zaufanego, albo certyfikatu kwalifikowanego. Kolejnym krokiem w tym działaniu jest zamieszczenie tam wniosku ze zmianą nazwy firmy i datą dokonania tej zmiany. Warto wiedzieć bowiem, że każdy właściciel działalności gospodarczej, ma obowiązek zarejestrowania wniosku do CEIDG w ciągu tygodnia od złożenia go.

Źródło: Pexels
Wady i zalety zmiany nazwy przedsiębiorstwa
Zmiana nazwy działalności gospodarczej jak najbardziej może wywrzeć pozytywny wpływ na firmę. Można to zrobić na przykład poprzez zastosowanie bardziej chwytliwego hasła czy po prostu krótszego. Można również dodać do nazwy jakiś zapadający w pamięć pseudonim. Wszystkie te zmiany mogą znacznie wpłynąć na poprawę działalności firmy i łatwiejsze pozyskiwanie nowych, albo potencjalnych klientów.
Zmiana nazwy przedsiębiorstwa może mieć również swoje wady. To chociażby konieczność zmiany domeny internetowej, nie zawsze bywa łatwe. Zazwyczaj wymaga to dodatkowych funduszy. Często dochodzi też do stałej utraty jakiejś części klientów. Ci, po zmianie nazwy, mogą nie potrafić znaleźć firmy, a w efekcie przestaną korzystać z jej usług. Zawsze więc, przed zmianą nazwy działalności gospodarczej, należy wziąć pod uwagę ryzyko, dotyczące straty finansowej.
Takie efekty jak najbardziej są możliwe i często się zdarzają przedsiębiorcom. Dlatego zmiana nazwy firma technicznie jest bardzo prosta. Dużo trudniejsze są natomiast wybory i decyzje, które za tym stoją.
1 comment
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.
Calendar
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Bardzo przydatny i pomocny artykuł, jestem zachwycony, jako młody przedsiębiorca!